31. 5. 2010

Bramborový koláč

Bramborovým koláčem bývá nazýváno něco jako bramborák pečený na plechu nebo obdoba zapečených-francouzských brambor, párkrát jsem to tak zaznamenala v nějaké knize či filmu. Tak jsem byla zvědavá, jak mi to osvětlí Anuše.
Její bramborový koláč je sladký! A po otočení stránky na mě vykoukl dokonce bramborový dort podle velmi podobného receptu!


V receptu na dort, myslím, vypadl řádek o citrónové kůře a vanilce, není tam mouka do sněhu-to ale nemůže škodit, radši ji tam dám.
Přiznám, že trochu odvahy recept vyzkoušet bylo třeba! Ale zas by to mohlo být i pro ostatní docela zajímavé, přitom na suroviny to není nijak náročné. Vlastně je to zajímavý recept i pro bezlepkovou dietu!
Rozhodla jsem se pro začátek upéci koláč, který je jen ze tří vajec a 70g moučkového cukru. Uvařených brambor je třeba zhruba jedna porce, 150 g není moc. Ideálně by se mohly použít nějaké zbylé, ovšem bez kmínu, osolené být musí stejně.

Samotná příprava nebyla složitá, metlou jsem snadno našlehala žloutky s cukrem do pěny, přistrouhala brambory, přidala 50 g mandlových lupínků, ostrouhala trochu citrónové kůry, spojila a ušlehala sníh. Ten jsem posypala vrchovatou lžící mouky a lehce promíchala s těstem. Bylo krásně pěnové, ale přece jen jsem ho dávala péci s pochybami - nebudou z toho spíš brambory s vejci?


Těsto je lehké, tak pečící papír zcela nepřilehl. Ale nevadí, aspoň tady ten odtržený kousek ochutnám...hm, chutná to docela dobře, brambory tam znát nejsou, vejce a mandle převážily, je to lehké, nedusivé těsto. A vypadá dobře, upeklo se dozlatova - co s ním dál? Prokrojit na poloviny se mi ho v téhle výšce nepodaří, ale jako u dortu bych mohla udělat ledovou polevu - a tu marmeládu natřít pod ni, jak se to dělávalo. Snad se mi to podaří...a bude to i líp vypadat. 150g moučkového cukru, lžíce citrónové šťávy a 3 lžíce horké vody, umíchat se musí pořádně, aby se cukr rozpustil a poleva ztuhla.

Nikdo nepoznal, že je těsto z brambor. Koláč byl dobrý i třetí den, déle se neuchoval.

Tak vyzkoušeno, můžu doporučit - do dortové formy bude varianta z 5 vajec akorát, ta už by prokrojit šla. Oříšky či mandle se dají použít dle libosti, poleva a džem se osvědčily. Kejřová doporučuje meruňkový - nebo jiný. Dala jsem výborný rybíz a la brusinky, prostě něco výraznějšího.

3 komentáře:

  1. no to vypada nadherne :-) Asi jsem si tu kucharku vcera mela koupit...

    OdpovědětVymazat
  2. Dá se koupi i online! Stačí klik na ikonu Motta s šípkem vlevo. V.

    OdpovědětVymazat
  3. Vypadá zajímavě. Nejsem moc na sladké pečení, takže když listuji kuchařkou Anuše Kejřové, tak hledám jídla s masem.

    OdpovědětVymazat